Podle analýz společnosti Scio podváděli stovky maturantů při písemné zkoušce z matematiky. Čísla ukazují, že to byl každý šestý maturant.
Co ale trest? Cemat vloni narazil také na další případy, ale nemůže dělat nic, maximálně poslat na podezřelé školy kontroly. Co se týká studentů, tak ty lze potrestat jen v případě, že by byli přichyceni přímo u opisování.
Scio je společnost, která se zabývá českým školstvím a nyní analyzuje loňské kompletní testy, kterých jsou desetitisíce. Nyní ze se zabývá nižší úrovní matematiky a českého jazyka.
“V matematice jsme odhalili asi osmnáct procent opsaných maturitních testů. Ale případů bylo určitě daleko více, protože podvod rozklíčujeme jen tehdy, kdy studenti z jedné třídy zakroužkují podezřele vysoký počet shodných špatných odpovědí. Pokud byl v nějaké třídě jeden dobrý žák a všichni to od něj opsali, to už z dat nevyčteme,” vysvětlil šéf Scia Ondřej Šteffl. V českém jazyce se objevilo podstatně méně podezřelých testů, jen kolem pěti procent.
Rozsáhlý rozbor výsledků maturit šel tak do hloubky, že odhalil dokonce i konkrétní třídy, kde se podvádělo “jako o závod”. “Někde pravděpodobně opisovala víc než polovina maturantů, naopak jsme našli i školy, kde jsme neodhalili nikoho,” poukázal analytik Scia Jan Hučín. Upozornil, že k odhalení opisování použili metodu, kterou převzali ze zahraničí.
Ke zjištěním bych byl rezervovaný, říká šéf Cermatu
I díky tomu tak mohli například zjistit, že nejvíce se loni podvádělo na učilištích s maturitou a že na soukromých školách se opisuje víc než na těch státních. Nejlépe dopadla gymnázia. “Na druhou stranu neumíme dopočítat, zda se na gymnáziích neopisuje stejně jako na učilištích, ale protože jsou gymnazisté lepší, tak je méně často nachytáme na tom, že mají shodnou špatnou odpověď,” dodal Šteffl.
Také Cermat dokáže podvádění zachytit, ale těžko ho může studentům dokázat. Třeba jen proto, že zpětně nelze říci, kdo od koho co opsal a kdo znal správnou odpověď.
Studenti sedí v lavici po jednom
Česká školní inspekce provedla v podezřelých školách přepadové kontroly. Nic víc s problémem totiž dělat nejde. A to ani v případě, kdy by při opravování třeba eseje z cizího jazyka nebo slohu z češtiny kontroloři narazili na dvě naprosto totožné práce. Takto zpětně totiž nelze odhalit, kdo podváděl, podobné je to i u testů.
“Za průběh zkoušky zodpovídá ředitel školy. Každý žák sedí v lavici sám a jeho nejbližší soused se vyskytuje nejméně ob jednu další lavici. Při striktním dodržení pokynů by k excesům typu opisování skutečně docházet nemělo,” uvedl mluvčí ministerstva školství Marek Zeman.