Povinnost zimních pneumatik platí do 31. března, ovšem pouze za předpokladu, že je na pozemní komunikaci sníh, námraza či led, nebo to lze očekávat. Přestože ještě minulý týden o víkendu ve vyšších polohách sněžilo, teď už se dá očekávat spíš jaro. Mnozí řidiči tedy přezouvají již nyní, a tak se nabízí otázka, zda si pořídit letní pneu, nebo vsadit na univerzální, které nebudete muset zase na podzim měnit.
Co jsou univerzální pneumatiky?
Někdy je uvidíte také pod názvem celoroční či celosezónní, což je dokonale popisuje. Jde o pneu, které lze využívat jak v létě, tak v zimě. Zbavíte se tedy nutnosti na podzim a na jaře navštěvovat pneuservis a přezouvat. Samozřejmě to není po všech stránkách tak výhodné, jak se zdá. Lidé by pak nejspíš letní a zimní pneu vůbec nepoužívali.
Zatímco letní pneumatiky mají dobré jízdní vlastnosti při vyšších teplotách a zimní jsou vhodné do nižších teplot, univerzální pneu si berou trochu od každého. Jedná se o kompromis, který se sice dá použít, ale úplně vyhovující není. Dalo by se to přirovnat k obuvi. Sice můžete celoročně chodit v teniskách, ale na dovolené u moře vám v nich pravděpodobně bude teplo a v zimě na sněhu v nich snadněji uklouznete. Pohodlnější by prostě bylo si na dovolenou vzít žabky a v zimě obout sněhule či kozačky.
Jsou tedy vhodným řešením?
To nelze říct obecně, vždy je potřeba posoudit konkrétní situaci. Dalo by se říct, že pro většinu ČR vhodné spíš nebudou. U nás jsou totiž rozdíly mezi teplotami v létě a v zimě dost markantní. Samozřejmě existují výjimky – třeba Praha, kde největší sněhová kalamita znamená tři centimetry sněhu a u Muzea čtyři. Také v případě, pokud jste spíše občasnými řidiči a na sněhu příliš nejezdíte, by se o univerzálních pneu dalo uvažovat. Jinak ale raději používejte dvě sady, letní a zimní. Na silnicích jde o život, neriskujte svoji bezpečnosti kvůli pár tisícům.