SEO optimalizace webu upravuje umístění stránky ve vyhledávači

SEO optimalizace webu je souhrn postupů, jak pracovat s textem a obsahem každé webové stránky, abychom se dostali na přední pozice ve výsledcích vyhledávání. Abychom z přízemí pokročili do prvního podlaží a nezůstávali jen u běžné povrchové definice optimalizace, je užitečné objasnit, jak funguje běžná webová stránka.

Její základ tvoří určitý kód, který dává prohlížeči instrukce, jak stránku zobrazit na monitoru nebo displeji. V kódu jsou určité identifikátory, které prohledávač používá ke snadnějšímu pochopení webu. 

Jaké základní části webu mohou ovlivnit naše umístění?

Mezi ty základní patří například:

  •         Upravení nadpisů h1, aby odpovídali vyhledávanému výrazu
  •         Zapsání popisků stránky jako je název nebo meta popisek
  •         Zvýraznění klíčového slova v textu tučně

Jakmile mu tyto ukazatele napoví, o co zhruba na stránce jde, podívá se dále. Například na krátký popisek stránky, její název nebo prvních 300 znaků textu. Těmto nápovědám se říká meta tagy a jsou to značky popisující obsah internetové stránky.

Pokud svojí stránku vybavíme těmito značkami, bude pro vyhledávač snadnější stránku pochopit a tím spíše jí doporučí ve vyhledávání. Mnoho majitelů webových stránek a tvůrců webů tyto značky a drobnosti ignoruje. To je ale velká chyba, protože většinou vytváříme internetové stránky, aby je někdo navštěvoval a získal z nich informace, zábavu nebo cokoliv jiného máme v plánu prezentovat.

Máme správně označenou stránku pomocí meta tagů? Tím optimalizace zdaleka nekončí.

Lepší označení stránky je jako přehledné značení silnice. Čím lépe je označená, tím spíše po ní budou jezdit auta. Stejně to funguje s návštěvností stránky. Pokud je nepřehledná a uživatel okamžitě nepochopí její smysl, pravděpodobně odejde a už se nevrátí. To jak se chová Vaše stránka, odráží chování jejího majitele. Uživatel totiž nemá jinou možnost, jak posoudit nabízenou informaci, službu nebo obchod než podle dojmu, jakým stránka působí.

Uvedeme si jednoduchý příklad. Už jste někdy odešli ze stránky, která se načítala pomalu? Dost možná ano. A Google to ví a hodnotí to negativně. Tím samozřejmě klesá celkové hodnocení stránky. Přesně toto hodnocení se jmenuje PageRank a určuje celkové skóre Vašeho webu. Lepší skóre zvyšuje šancí na dobré umístění ve vyhledávání.

Jak funguje PageRank a co můžu udělat pro co nejvyšší skóre? 

Historicky byl PageRank používán k hodnocení jednotlivých stránek internetu. Dříve byl v prohlížeči dokonce malý ukazatel, který zobrazoval skóre dané stránky. Před pár lety však tento faktor přestal být viditelný veřejnosti, jelikož se díky dostupnosti tohoto ukazatele objevilo obrovské množství podvodů a nekalých praktik při optimalizaci webů.

Jednou ze strategií hodnocení je takzvané prolinkování stránek. To v praxi znamená kolik stránek s vysokým hodnocením a důležitostí odkazuje na některou z mých stránek a naopak. Tato celková provázanost mezi stránkami se potom spočítá a dostaneme určité hodnocení důležitosti. Právě důležitost je jedním z klíčových faktorů, které vyhledávač používá k určení správné pozice ve vyhledávání.

Existují nekalé taktiky umisťování ve vyhledávači?

Ano. Ve světě optimalizace existují dva termíny popisující povolené a nepovolené postupy. Říkají se jim white hat a black hat taktiky. Pokud se rozhodnete používat některé zakázané techniky půjde o tzv. black hat techniku, díky kterým můžete během krátké chvíle vyletět na první místa ve vyhledávání, ale vzápětí vás může čekat velmi nepříjemný ban neboli blokace ze strany vyhledávače a tomu je rozhodně rozumné se vyhnout.